Het roer werd radicaal omgegooid toen Marco zich realiseerde dat hij niet meer deed waar hij gelukkig van werd. Muziek was zijn grote passie en bovendien wilde hij op maatschappelijk gebied iets bij gaan dragen. Op tv zag hij een professor die een pleidooi hield over het belang van goed muziekonderwijs. Daarna richtte hij samen met vioolbouwer Luciënne van der Lans het Leerorkest op. Kinderen krijgen tijdens schooltijd in kleine groepjes les op een zelfgekozen klassiek instrument.
Ineens maakten kinderen gemakkelijker vriendjes
Marco: “Wij leiden kinderen niet op tot muzikanten, althans dat is niet ons doel. Het gaat om het proces. Kinderen leren niet alleen noten lezen en een instrument bespelen, ze leren ook luisteren naar muziek, naar zichzelf en naar hun klasgenoten! Ze leren een andere, fijnere motoriek: met je ene hand doe je iets totaal anders dan met je rechterhand terwijl je voet het ritme meetikt. Je leert samenwerken en je gaat met de klas op zoek naar harmonie en mooie klanken. Wat denk je dat dat doet met een kinderbrein dat nog in ontwikkeling is? Het is echt waanzinnig om te zien hoe kinderen ook cognitief vooruit gaan. Ineens gaat het lezen en rekenen ook beter, kunnen ze makkelijker vriendjes maken en worden ze socialer.”
Het is soms een lange weg om je idealen te bereiken
Veel Dordtse scholen hebben het Leerorkest inmiddels ontdekt. Er is erkenning én subsidie gekomen. Daarnaast genereert het Leerorkest ook zelf inkomsten waarvan weer een aantal vakdocenten kan worden betaald. Marco is inmiddels zzp’er. “Ik heb veel geleerd de afgelopen jaren. Het is soms een lange weg als je je idealen wilt realiseren. Het vergt veel discipline en je moet met teleurstellingen kunnen omgaan. Maar het is bovenal ontzettend leuk om te doen. Ik heb er uiteindelijk zelfs mijn werk van gemaakt. Mensen en organisaties huren mij nu in om een goed idee te brengen naar een tof resultaat.”