Geen salaris, wel motivatie
Waar HR-medewerkers werken met betaalde werknemers die worden gemotiveerd door extrinsieke factoren zoals salaris, moeten vrijwilligerscoördinatoren vertrouwen op intrinsieke motivaties. Vrijwilligers kiezen ervoor om hun tijd en energie in te zetten zonder dat ze daarvoor betaald krijgen. Dit vraagt om een diep begrip van wat hen drijft, zoals persoonlijke voldoening, sociale contacten of de wens om bij te dragen aan een groter doel.
Aantrekken, behouden, waarderen
Het aantrekken van vrijwilligers is een kunst op zich. En het behouden van vrijwilligers een misschien nog grotere uitdaging. Daarnaast moeten vrijwilligerscoördinatoren continu inspelen op de behoeften en verwachtingen van vrijwilligers, waardering tonen en een gevoel van betekenis geven. Dit vergt maatwerk en flexibiliteit, aangezien niet elke vrijwilliger dezelfde behoefte en begeleiding nodig heeft.
Uitdaging en conflict
Helaas zijn conflicten onvermijdelijk, ook onder vrijwilligers. Een vrijwilligerscoördinator moet dus ook nog kunnen bemiddelen of moeilijke gesprekken voeren. In het slechtste geval kunnen vrijwilligers zomaar vertrekken. Dit maakt het des te belangrijker om een positieve sfeer in het vrijwilligersteam te creëren en te behouden.
De functie van een vrijwilligerscoördinator lijkt eenvoudig, maar is veelzijdig en uitdagend. Vrijwilligerscoördinatoren moeten weten wat mensen drijft om onbetaald werk te doen en moeten de kwaliteiten bezitten om vrijwilligers te kunnen begeleiden. Dit vraagt om een combinatie van empathie, creativiteit, flexibiliteit en uitstekende communicatievaardigheden. Alleen geschikt voor de échte alleskunners! Deze blog is dan ook mijn ode aan de vrijwilligerscoördinator!
Auteur: Merel ten Haaf
Adviseur vrijwillige inzet