Vertrouwenspersoon voor vrijwilligers

Lig jij wel eens wakker van je vrijwilligerswerk omdat je te maken hebt met grensoverschrijdend gedrag zoals pesten, (seksuele) intimidatie, agressie of discriminatie? Blijf er niet mee rondlopen, maar meld het bij een vertrouwens contact persoon en/of bij een vertrouwenspersoon.  

Wat is grensoverschrijdend gedrag?

Grensoverschrijdend gedrag gaat over élke vorm van gedrag, verbaal of non-verbaal, digitaal of fysiek, dat JIJ als gedwongen en/of ongewenst ervaart.

Wat doet de vertrouwens contact persoon (VCP)?

De vertrouwens contact persoon is iemand binnen jouw organisatie, meestal een collega vrijwilliger. Deze persoon heeft een training gevolgd, kan goed luisteren en eventueel doorverwijzen. De VCP doet alleen de ‘eerste opvang’ en zal je kortdurend begeleiden door samen met jou te kijken op welke manier jij het beste geholpen bent. Misschien is het voor jou genoeg om je verhaal te vertellen. Dat kan een hele opluchting zijn. Het kan ook zijn dat dit niet genoeg is. Als je verdere stappen wilt ondernemen, dan vertelt de VCP welke mogelijkheden er zijn en helpt jou om daaruit een keuze te maken.

Wat is het verschil tussen een Vertrouwens Contact Persoon (VCP) en een Vertrouwens Persoon? (VP) 

Een vertrouwenspersoon is iemand buiten je organisatie. Deze persoon heeft een officieel erkende opleiding gedaan en gaat verder waar de eerste opvang van de VCP stopt. Een vertrouwenspersoon begeleidt een slachtoffer of beschuldigde (vaak voor langere tijd) en kan bijvoorbeeld ook mee gaan naar de tuchtcommissie of politie. Meestal kom je bij een vertrouwenspersoon terecht nadat je bent doorverwezen. De VCP kan dus doorverwijzen naar de VP, maar je kunt ook zelf rechtstreeks contact opnemen met een VP. Als je twijfelt wie van de twee je moet hebben, bespreek dit dan met de VCP of met de VP, zij denken graag met je mee.

Blijf er niet mee rondlopen

Ook vrijwilligers kunnen problemen ervaren met een leidinggevende of een collega; misschien word je gepest of je hebt een probleem besproken, maar er wordt niet naar je geluisterd. Het kan ook zijn dat je wordt lastig gevallen of oneerlijk behandeld. Dat kan over jezelf gaan, maar ook over een ander. Bijvoorbeeld als je je zorgen maakt over een collega, cliënt, of bezoeker waarbij je een ‘niet pluis gevoel’ hebt. Blijf er niet mee rondlopen! Ook als je twijfelt kun je contact opnemen om samen af te stemmen of jouw zorg bij de vertrouwenspersoon thuis hoort. De vertrouwenspersoon helpt je altijd verder. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en behandelt alle meldingen in vertrouwen.

Hoe neem je contact op met de vertrouwenscontactpersoon?

De meeste vrijwilligersorganisaties, verenigingen en stichtingen hebben een eigen vertrouwenscontactpersoon of vertrouwenspersoon. Deze kun je op de website van je club/organisatie of bij de ledeninformatie vinden. Het zou ook vermeld kunnen staan in het vrijwilligersbeleid of in de vrijwilligersovereenkomst dat je bij aanvang van het vrijwilligerswerk ontving.

Praat je liever met iemand anders of heeft jouw organisatie of vereniging geen vertrouwenscontactpersoon?

Dan kun je bij de vertrouwenscontactpersoon van INZET078! terecht. Onze vertrouwenscontactpersoon is adviseur vrijwillige inzet en heeft de training tot VCP en de training ‘In veilige handen’ bij het NOV gevolgd. Caroline is bereikbaar van maandag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.

Hoe neem je contact op met de vertrouwenspersoon?

Je kunt kiezen uit twee vertrouwenspersonen: Tanja Groenewegen en Carin van der Hor. Je kunt hen bereiken door te bellen, mailen of appen. Omdat de gemeente Dordrecht het belangrijk vindt dat ook vrijwilligers hun werk veilig en vertrouwd kunnen doen, worden er aan jou nooit kosten in rekening gebracht.

 

Meer weten? Bekijk de veelgestelde vragen of bel 078-2063002

Onze partnerorganisaties