Vrijwillige Inzet Goed Geregeld Keurmerk

Zijn mijn zaakjes goed geregeld?
doe de zelfevaluatie

Aan de hand van een Goed Geregeld-traject werk je aan een up-to-date vrijwilligersbeleid dat voldoet aan alle kwaliteitseisen voor een landelijk erkend Goed Geregeld Keurmerk van het NOV.

Het Goed Geregeld keurmerk is allereerst een kroon op je werk, maar wordt steeds vaker als voorwaarde gesteld om in aanmerking te komen voor subsidies of bijdragen uit fondsen. Het NOV-Keurmerk Vrijwillige Inzet Goed Geregeld van Vereniging NOV is de officiële en publieke bevestiging dat het vrijwilligersbeleid goed in elkaar steekt én goed verankerd zit in de organisatie. Het keurmerk blijft 4 jaar geldig en kan daarna verlengd worden.

Hoe werk het?

Eerst plannen we een (gratis) intakegesprek waarin we samen een plan van aanpak maken. Daarna kun je aan de slag om het vrijwilligersbeleid en -management onder de loep te nemen. Samen met de adviseur heb je afgesproken welke stappen je nu gaat zetten: samenstellen van (een) werkgroep(en), invullen van de zelfevaluatie(s) en het bespreken en oplossen van verbeterpunten. Daarna volgt een beoordelingsgesprek met je Goed Geregeld Adviseur. Bij een positieve beoordeling van het vrijwilligersbeleid, kan deze voor een onafhankelijke eindbeoordeling door een externe adviseur worden ingediend bij het NOV. Deze geeft uiteindelijk goedkeuring voor toekenning van het NOV-keurmerk Vrijwillige Inzet Goed Geregeld. Geslaagd? Dan gaat de vlag uit en heb jij een streepje voor bij (kandidaat) vrijwilligers, bij financiers, gemeenten en samenwerkingspartners.

Zelfevaluatie

Lees meer over het Goed Geregeld Keurmerk op de website Vrijwillige Inzet Goed Geregeld. Daar kun je ook de Zelfevaluatie doen. De Zelfevaluatie helpt doelstellingen te halen, verhoogt de kwaliteit van het vrijwilligerswerk en zorgt voor goede samenwerking tussen vrijwilligers en betaalde krachten. De Zelfevaluatie draagt bij aan een positief imago en helpt bij het werven van vrijwilligers, financiers en partners. Je zult ontdekken dat je al heel veel goed geregeld hebt en dat het behalen van het keurmerk dichterbij is dan je denkt.

Tijdsinvestering

De tijdsinvestering verschilt per organisatie. Een adviseur kan hier na een intakegesprek een inschatting van maken. Gemiddeld duurt het gehele traject 6 maanden tot een jaar, afhankelijk van de grootte en complexiteit van jouw organisatie en de huidige staat van je vrijwilligersbeleid.

Wat kost een Goed Geregeld Keurmerk?

Voor het opgaan voor het Goed Geregeld keurmerk wordt een bijdrage gevraagd die afhankelijk is van de grootte van je organisatie. Organisaties met minder dan 100 vrijwilligers en 2fte aan beroepskrachten betalen € 250 inclusief btw voor de eindbeoordeling. Organisaties met meer dan 100 vrijwilligers of meer dan 2fte aan beroepskrachten betalen voor de eindbeoordeling € 450 inclusief btw.

Light variant

Wil je werken aan een up-to-date en goed vrijwilligersbeleid, maar is een Goed Geregeld traject wat te intensief? Ook dan kun je een afspraak maken met één van de adviseurs voor een advies over je vrijwilligersbeleid. Ook is het mogelijk om de zelfevaluatie te doorlopen, maar niet op te gaan voor een keurmerk. In dit geval zijn er ook geen kosten aan verbonden.

Nog vragen?

Alle adviseurs van INZET078! zijn gecertificeerd en helpen je graag verder. Bel 078-2063002.

Op de foto!

Bij de overhandiging van het certificaat zorgen we voor extra publiciteit. Op bovenstaande foto zie je het bestuur en de vrijwilligerscoördinator van Yulius bij de feestelijke uitreiking. De organisatie heeft het certificaat in juni 2024 behaald onder leiding van onze Goed Geregeld Adviseur Merel ten Haaf (rechts)

Interesse?

Vul het onderstaande formulier in, dan neemt één van de adviseurs contact met je op.

Interesse Vrijwillige Inzet Goed Geregeld traject

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer weten? Bekijk de veelgestelde vragen of bel 078-2063002

Onze partnerorganisaties